De laatste tijd heb ik veel gelezen over neurowetenschap.
Niet eens bewust gekozen, maar het kwam zo uit.

Tegelijkertijd las ik dingen over meditatie, en met name ook over meditatiemuziek. Over de hedendaagse technieken die gebruikt worden om een tiental minuten mediteren met die muziek net zo krachtig te laten zijn als een uur ‘diep’ mediteren.

Enerzijds past het bij deze tijd – alles moet snel kunnen en niet te veel tijd kosten – anderzijds zijn het ook wel mooie vindingen. Door te midden van mooie rustige muziek – of zelfs muziek waarbij je kunt trainen – de golflengte toe te voegen die ervoor zorgt dat je hersengolven zich aanpassen en ook op dat niveau gaan werken, kan de muziek ervoor zorgen dat je hersenen anders gaan werken.

Meditatie op zich doet dat ook, maar met die muziek en vooral de juiste hersengolffrequentie gebeurt het sneller, efficiënter.

En met beter werken bedoel ik op een rustiger niveau, alert en rustig. Als onze hersenen de kans krijgen in een rustiger vaarwater te komen, op een rustiger golflengte functioneren, heeft dat vele voordelen:

  • We voelen ons rustiger en beter gestemd
  • Er is meer innerlijke rust
  • We zijn creatiever en productiever
  • We zijn gemotiveerder
  • Er is (zelf)vertrouwen
  • De wilskracht is groter
  • De veerkracht is groter
  • We nemen betere beslissingen
  • Het vermogen lief te hebben is groter
  • We zijn meer echt betrokken bij de wereld om ons heen
  • Ons gedrag is veel positiever
  • We zijn niet gefrustreerd of geïrriteerd om kleine dingen
  • Het hoofd is helder
  • We leren gemakkelijker nieuwe dingen
  • We ervaren veel minder stress
  • We lossen problemen gemakkelijker op
  • De slaap en ook het ontwaken zijn beter
  • Er zijn minder angsten en zorgen

Wat in de hersenen min of meer gebeurt is dat de prefrontale cortex (analyse, rationeel denken, creatie, impulsbeheersing e.d.) krachtiger wordt, en het limbisch systeem (vechten/vluchten reflex op de meest onbenullige dingen) wordt gekalmeerd. Dat leidt tot al die positieve effecten. Op de blog Qigong ben ik er dieper op ingegaan……….
Omdat we ook met de Qigong-beoefening dit effect bewerkstelligen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn