klachten

Klachten – symptomen: vervelend, maar o zo nuttig

Als we iets mankeren, krijgen we klachten. Die kunnen zoals we allemaal wel weten zeer uiteenlopend van aard zijn.
Die klachten heten in de geneeskunde symptomen. De meest voor de hand liggende zijn misschien koorts, spierpijn, keelpijn, uitslag, hoofdpijn, jeuk, chagrijnigheid, opvliegendheid, roodheid, etc.

Je ziet al, de meeste die ik noemde zijn niet leuk, zijn gewoon vervelend
En toch, die klachten, die wij als vervelend ervaren en al snel ‘ziekte’ noemen, zijn eigenlijk niets anders dan het ingrijpen van het leger of de buurtbewaking van ons lichaam. Het is een poging van ons lichaam om iets wat fout dreigt te gaan te corrigeren. Wat wij ervaren als vervelend is simpelweg de herstelfase van ons lichaam.

Ons lichaam corrigeert een (dreigende) fout. En dat veroorzaakt tijdelijk wat wij 'klachten' noemen

Koorts ontstaat omdat het lichaam de temperatuur verhoogt zodat bacteriën en virussen zich niet meer goed kunnen vermenigvuldigen (en dus de strijd van het lichaam uiteindelijk gaan verliezen). Het nemen van een koortsverlagend middel is dus werken tegen de natuur in, tegen het lichaam in. We dwarsbomen de gezonde reactie van het lichaam ermee. We verzwakken het lichaam.

Pijn en roodheid zijn vaak het gevolg van de toename van doorbloeding van het gebied om te zorgen dat daar meer bloed komt en dus meer witte bloedcellen (ons leger) die bacteriën en virussen kunnen aanvallen en doden. Of van lymfeklieren (die legereenheden met witte bloedcellen kunnen bevatten) die actiever zijn en op die manier ook bijdragen aan de strijd. Kortom, het lichaam is volledig alert en actief om ons te beschermen.
Veel dingen die we geneeskundig doen zijn gericht tegen de klachten en daardoor tegen de acties van het lichaam.

Ons lichaam is krachtiger en slimmer dan we denken. Zelfs de klachten kunnen vaak iets vertellen over waar we een fout hebben gemaakt, waar we over de schreef zijn gegaan, waar we te weinig bewust geleefd hebben, waar we lichaam en geest hebben overbelast.

‘Ziekte’ is misschien wel een verkeerd woord. ‘Ziekte’ heeft ons iets te vertellen. In elk geval dat het lichaam bezig is ons te beschermen en verdedigen. En dat is wat we vaak niet beseffen, zeker niet als we van alles gaan innemen om de klachten te bestrijden en daarmee het lichaam tegenwerken of voor gek zetten. Eigenlijk zeggen we tegen het lichaam: “je kunt nu wel proberen me beter te maken, maar daar heb ik geen zin in”. Of “hou op met me te beschermen”.

Helaas geldt net zoiets voor de meeste medicijnen: ze ondersteunen niet de actie van het lichaam, maar ze bestrijden de klachten, de symptomen die uiting zijn van de inzet van het lichaam.
Het is grappig dat de reguliere geneeskunde zich bij monde van wat haviken in de vereniging tegen kwakzalverij af en toe uitlaat in de zin dat alternatieve geneeskunde het gevaar in zich bergt dat de werkelijke ziekte niet wordt aangepakt, en dat alternatieve geneeskunde daarom gevaarlijk zou zijn.
Het tegendeel is echter waar. Alternatieve geneeswijzen respecteren de acties van het lichaam en ondersteunen die, terwijl juist de reguliere geneeskunde er vaak recht tegenin gaat en door het bestrijden van de symptomen/klachten de onderliggende oorzaak (ziekte) toedekt en dus niet aanpakt. Wat tot gevolg heeft dat het lichaam zich op een ander moment nog krachtiger moet gaan uiten en verweren, met dus heftiger klachten (of zo je wilt ziekte)…

Niet voor niets neemt het aantal ernstige ziekten toe. Niet voor niets ontstaan er steeds meer mensen met chronische ziekten. Niet voor niets ontstaan er steeds meer infecties die nauwelijks bestreden kunnen worden. Dat kan ook niet anders als we de signalen van het lichaam niet respecteren maar juist proberen de kop om te draaien. Respecteer je lichaam, luister ernaar en bedenk waarom het doet wat het doet en doe daar wat mee

Ik zal later iets meer vertellen over wat de klachten kunnen vertellen over het terrein waar we naast de rails zijn beland, waar we de fout in zijn gegaan.