Op je Gezondheid

sante

In deze blog gaat het over gezondheid.
Ik vond dat ik genoeg over gezondheid kwijt kon in de andere blogs, tot ik de documentaire 'The Truth About Cancer' zag en me realiseerde hoe veel we zelf kunnen doen en hoe weinig eigenlijk de dokter echt kan doen. En hoe veel we weten over gezondheid, en hoe weinig de gemiddelde dokter weet (over echte gezondheid).

In 'Op je Gezondheid' wil ik dingen aan de orde stellen die wezenlijk van belang zijn voor onze gezondheid. Voeding, maar ook nieuws over medicamenten die veel geslikt worden. Zaken die we zelf kunnen doen om ons afweersysteem krachtiger te maken en daardoor ziekte te bestrijden of zelfs buiten te houden. En met name de andere geluiden dan die via (verlengstukken van) de industrie tot ons komen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Alle ziekten die we vandaag de dag kennen, zelf ervaren of om ons heen zien, hebben vrijwel eenzelfde oorzaak.
Dat geldt echt voor bijna alle ziekten. Kanker wordt hierbij vaak niet genoemd, maar zelfs daar zou wel eens dezelfde basis kunnen zijn.

Het worden wel auto-immuunziekten genoemd, en dat komt omdat antistoffen gerichte tegen eigen weefels daarbij een grote rol spelen. En of het nu om de schildklier gaat, de alvleesklier (diabetes), het hart (hypertensie, kransslagaderproblemen, atriumfibrilatie), de hersenen (depressie, Alzheimer, dementie, ADHD, ADD, etc), de longen (astma, allergie), het bewegingsapparaat (fibromyalgie, reuma, e.d.), de huid (eczeem, psoriasis, vitiligo, lupus) of de darmen (Crohn, IBS, etc), in principe is de oorzaak hetzelfde.

In het kort gezegd komt het erop neer dat de darm door ontstekinkjes 'lekkage' gaat vertonen, wat op zich weer leidt tot ontstekinkjes en ontstekingen in het lichaam. En dat kan overal zijn. Die ontstekinkjes zijn vervolgens de basis voor ziekte van dat weefsel. En het proces wat zich daarbij afspeelt is dat ons afweersysteem min of meer het eigen weefsel aanvalt, het eigen lichaam dus. 

Omdat er inmiddels veel bekend is over wat de oorzaken daarvan zijn en wat we er tegen kunnen doen, heb ik aan de hand van meer dan 22 interviews een uitgebreide samenvatting gemaakt van alles wat de specialisten daarin zeiden. 

Als we beter willen worden en onszelf willen verlossen van klachten, of als we willen voorkomen dat we slachtoffer worden van de klachten, moeten we iets veranderen. Het slikken van pillen is niet de oplossing, aangezien de meeste pillen juist het onderliggende proces versterken en ons lichaam verder achteruit helpen. De belangrijkste oplossing lijkt een grondige verandering van eetpatroon. 
En dat is helemaal niet zo gek. Natuurlijk hebben we met de paplepel ingegoten gekregen hoe we nu eten en natuurlijk zijn alle mogelijkheden die we nu hebben prachtig. Afhaaleten, bezorg-eten, kant-en-klaar eten, pizza's, en ga zo maar door.

Maar tegelijkertijd zijn we met dat alles ver van moeder natuur verwijderd geraakt. Aten onze voorouders nog gezonde vis uit zee, aten ze onbespoten voedsel (wat ook niet genetisch gemanipuleerd was, en niet buiten het seizoen gekweekt), en aten ze vlees van dieren die echt hadden mogen rennen en gras mogen eten, in onze tijd is het heel anders. De goede stoffen die in vlees zaten omdat de dieren hadden kunnen grazen en rennen, zitten niet meer in het vlees van runderen die alleen in de stal staan. Wel zit er o.a. antibiotica in. Iets soortgelijks geldt voor vis die gekweekt is, terwijl vis uit zee ook al niet meer zo gezond is. Vrijwel alle groenten en granen worden bespoten met een of soms meerdere chemische middelen (in vrijwel elk bier werd bij onderzoek glyphosaat = roundup gevonden!), en ook steeds meer van die producten worden genetisch gemanipuleerd. Er zijn steeds meer fabrieksmatig bewerkte producten - versproducten nemen maar een klein deel van het assortiment in de supermarkt in - en al die producten bevatten toevoegingen die niet goed voor onze gezondheid zijn. Was snoepen toen ik jong was nog iets sporadisch, nu is het nuttigen van allerlei vormen van snoep bijna 'eten'. De hoeveelheid zoet en suikers is krankzinnig gestegen (en ideaal voedsel voor kanker, zo blijkt). 

Kortom, de manier waarop - en wat - we eten is bedroevend matig van kwaliteit, soms zelfs regelrecht slecht. Dat klinkt hard, en natuurlijk neigen we dat te ontkennen (het is een aanval op ons goede gedrag, en we weten niet beter), maar het is wel de oorzaak van veel van onze ziekten, zonet alle.
Was het niet Hippocrates die al iets heeft gezegd in de vorm van "Laat voedsel uw medicijn zijn en uw medicijn voedsel"? 
Verandering van ons eetpatroon lijdt tot verbeteren van onze gezondheid, tot meer energie, tot minder klachten, mogelijk zelfs tot genezing. 

Maar, dat ga ik niemand aanpraten. Dat moet je zelf doen. Als je geïnteresseerd bent in een betere gezondheid of het voorkomen van ziekte, lees dan mijn uitgebreide samenvatting door en doe er je voordeel mee. 

Je vindt het hier:

Auto-immuunziekten uitgebreid samengevat

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

loop

Loop je gezond

Gewoon wandelen is een van de gezondste dingen die je kunt doen.

Al in de huisartsenpraktijk zag ik onderzoeken die aantoonden dat elke dag een half uur wandelen (niet slenteren, ook niet hardlopen) zorgde voor een lagere bloedruk en minder depressie. En ook bekend is dat het zorgt voor het makkelijker verlagen van je gewicht als dat nodig is.

Maar er is meer.

Nietzsche zei dat echt alle goede ideeën opkomen door wandelen.

Kierkegaard zei dat hij zich min of meer ‘in zijn beste gedachten had gelopen’.
Immanuel Kant liep elke dag zo consistent dat zijn buren de klok erop gelijk konden zetten.

Ook Charles Darwin liep bijna 40 jaar op schema eenzelfde pad. Het werd bekend als de zandloop, maar hij zag het zelf liever als zijn denk-pad.

En nog wat verder terug in de tijd hebben we Aristoteles die met zijn volgers heel veel liep en filosofeerde.

Wetenschappelijk is bewezen dat lopen heel krachtig is om de creativiteit te vergroten.
Vergeet alleen niet dat al die mensen waarvan de naam zo bekend werd liepen ZONDER smartphone.

Los van het feit dat wandelen de creativiteit vergroot, is het ook heel erg goed voor het lichaam. Ik noemde al de bloeddruk, het gewicht en de stemming.

Maar zeker met een stevige pas is lopen ook heel goed voor het hele bewegingsstelsel, en voor de conditie. 
Het is lang niet zo belastend als hardlopen, maar als het goed is bewegen we wel bijna het hele lichaam. Laat de armen lekker meebewegen in de kruisloop, dus tegelijk het linker been en de rechter arm naar voren en dan de linker arm en het rechter been. 
Dat zorgt dan ook nog voor een betere verdeling van de energie in het lichaam

Lopen in de natuur is uiteraard het allerbeste. Lekker in de duinen, of in het bos, over het strand, of desnoods tussen de weilanden.

Het zou heel goed zijn om er een gewoonte van te maken dagelijks 30 minuten te wandelen. Net als de mensen bovengenoemd zou je een vaste tijd kunnen nemen, de klok erop gelijk kunnen zetten.

Ideaal is het om (uit bed?) 10-15 minuten te mediteren en daarna een stuk te gaan lopen. De meditatie werkt na, en je begint de dag perfect. Desnoods sta je er eerder voor op (en ga je er iets eerder voor naar bed).

Op die manier doet het nog veel meer goed. 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

 

bio voed

Ik ga voor biologische groente en biologisch fruit

In onze groente- en fruitteelt zijn dankszij de traagheid en de ongeïnteresseerdheid van onze Europese organen tientallen omstreden pesticiden in gebruik. En niet één per gewas, nee vaak meerdere per gewas. Telkens lijken de belangen van de pesticidenfabrikanten zwaarder te wegen dan die van u en ik.

Het probleem is dat van elk van deze bestrijdingsmiddelen ooit is vastgesteld wat de veilig dosis was, maar dat de vervolgonderzoeken achterwege blijven of te laat zijn. Bovendien is (ooit) vastgesteld wat de veilig dosis is per bestrijdingsmiddel, terwijl er vaak meerdere per gewas worden gebruikt – zo bleek uit onderzoek – terwijl we niet weten hoeveel kwaad dat kan. Daar is geen onderzoek naar. Maar als je er over nadenkt kan dat niet goed zijn.

Feit is en blijft dat ons lichaam uit cellen bestaat en dat een hoeveelheid wel ‘veilig’ kan zijn voor het hele lichaam, maar individuele cellen kunnen het loodje leggen. Of erger nog: veranderen, en dat kan kwalijke gevolgen hebben. Want hoe we het ook wenden of keren, het is rommel die niet in ons lichaam hoort, die niet in de natuur hoort. En wij behoren tot die natuur, of we dat willen zien of niet.

Bovendien, en dat is voor mij een belangrijk punt, als ik bij de super of de groenteman mijn groente of fruit uitzoek, staat er nergens vermeld welke pesticiden op dat eten zijn gespoten. Het wordt me niet eens verteld! Mijn eten, wat ik nuttig om gezond te zijn en te kunnen leven, wordt vervuild met onnatuurlijke stoffen, en dat hoeft niet vermeld te worden. Omdat het onschuldig is? Ja, m’n neus. 

Als er vermeld zou staan wat er gebruikt was (en aangenomen dat dat naar waarheid was ingevuld), zou je per product nog kunnen overwegen wat je doet. Er zijn immers producten die minder bespoten worden (zoals veel kolen en zoete aardappels, om maar wat te noemen), en andere die juist vaak veel bevatten. Als je nu groente koopt, weet je dat je naast iets gezonds tevens ongezonde stoffen naar binnen werkt.
En dan nog roepen we dat we gezond willen zijn en zijn we verbaasd over het grote aantal mensen met kanker en met chronische aandoeningen.

Maar: de belangrijkste reden voor mij om te kiezen voor biologisch is het feit dat biologische producten niet gemanipuleerd zijn. Het zijn geen Monsanto-producten die gemanipuleerd zijn met pesticiden en daardoor minder pesticiden nodig hebben. Over een tijdje zullen we horen dat er nauwelijks meer pesticiden worden gebruikt, maar dat is omdat het er al genetisch inzit. Vinden onder andere onze darmbacteriën niet zo leuk, vermoed ik. Terwijl juist onze darmen (bacteriën) de basis voor onze gezondheid blijken te zijn.

Maar waar het mij vooral om gaat is dat onze kleinkinderen straks ook nog iets te kiezen hebben. Als Bayer/Monsanto hun zin krijgen is er straks alleen nog maar gemanipuleerd zaad. Het zou fijn zijn als onze kinderen straks gezond voedsel kunnen kiezen. En alleen al daarom moeten we zorgen dat er biologische tuinbouw en biologische zaden blijven. Ik voel me min of meer verplicht daarom een bewuste keuze te maken. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer de biologische landbouw wordt gestimuleerd en hoe meer kans dat onze kleinkinderen straks nog gezond kunnen eten. Want vergis je niet, het monster Monsanta/Bayer dendert door - wat we ook al zien met het glyfosaat wat nog steeds niet verboden is in Europa, ondanks alle vermoedens dat het kanker kan verwekken bij de mens. Ook hier wint het belang van de industrie (Bayer/Monsanto) het van de belangen van ons.  

Daarom kies ik voor biologisch. En heel flauw voeg ik daar “Logisch toch?” aan toe.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

groen

Veilig(er) voedsel

De vorige keer had ik het over vooral biologisch. Daar blijf ik overigens bij hoor, maar dit keer toch iets over het niet biologische…..

Om te beginnen is het verstandig zoveel mogelijk in Nederland geproduceerde groenten en fruit te kopen. Niet omdat ik zo’n patriot ben, maar omdat er in Nederland vergeleken met bijvoorbeeld Spanje, Griekenland, Marokko en Egypte relatief minder rommel wordt gebruikt. Soms ook pesticiden die in Nederland niet mogen.

(Laat ik eerst even mijn verbazing uitspreken te lezen dat van alle in de supermarkt geteste kroppen (niet biologische) sla maar liefst 98% bespoten was. Wel ‘binnen de wet’, maar toch…..)

Tot de meest bespoten soorten horen:

Aardbeien (kun je ook beter zelf kweken, je kunt biologisch aardbeienplantjes bestellen), aalbessen, aardappelen, andijvie, appels, druiven, grapefruit, kersen, komkommer, mandarijnen, paprika, pepers, peren, perzik, selderie, bleekselderij, sinaasappels, sla, spinazie, tomaten,  en wortels 

Minder bespoten worden:

Ananas, avocado, bloemkool, uien, courgette, broccoli, champignons, kiwi, mais, mango, meloen, pruimen, rode kool, witlof, witte kool, venkel, zwarte bessen, erwten, papaja, banaan, aubergine, cantaloupe, zoete aardappel, linzen, bonen

Voor als je toch kiest voor niet-biologisch (en soms moet ik ook wel omdat het op dat moment niet in de schappen ligt en ik niet zo flexibel ben om dan van plan te veranderen), heb je in elk geval wat aanwijzing voor wat je beter wel of niet kunt kopen.

En zoals je ziet kun je daar een goede maaltijd uit bereiden, zeker als je in plaats van aardappelen de zoete aardappel neemt.....
(heerlijk als gebakken schijfjes met peper, zout en rozemarijn)

Eet smakelijk! 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Liefde………….de helende factor

Het is grappig dat ik me altijd al heb gerealiseerd hoe belangrijk liefde is. Daardoor heb ik ook nooit helemaal al dat machogedrag begrepen wat sommige mensen ten toon spreiden. Psychologisch zal het wel verklaarbaar zijn, en natuurlijk doen we dat omdat we het anderen zien doen, maar toch. Ik voelde zelden of nooit die behoefte, omdat het niet echt voelde. 

Ook merk ik dat mensen ongemakkelijk worden als je het over liefde hebt.  Alsof je een watje bent als je over liefde praat. Het zal wel. Het ligt gevoelig. Liefde is iets kwetsbaars. Meer nog bij mannen dan bij vrouwen. En dat terwijl juist degenen die de meeste moeite hebben erover te praten er het hardst behoefte aan hebben. Want we hebben allemaal behoefte aan liefde, aan aandacht, aan genegenheid, aan waardering.
(Helaas hebben veel mensen geleerd de aandacht op een negatieve manier te trekken, want dat beperkt zich niet alleen tot kleine kinderen die te weinig aandacht krijgen)

Het gevoel waarmee liefde gepaard gaat heeft een hoge trilling, een hoge vibratie. Een beetje in de buurt van volledige vrede/rust, van dankbaarheid, van blijheid, van respect. Deze hoge trillingen zijn trillingen die zorgen voor gezondere cellen, voor een betere gezondheid. Ze zijn zelfs in staat ziek weefsel weer gezond te maken (doordat de nieuwe, vervangende cellen gezonder 'geboren' worden omdat ze in een gezond energieveld vertoeven). 

Dat in tegenstelling tot emoties met een lagere trilling, zoals boosheid, afgunst, verdriet, frustratie, agressie, e.d. Deze emoties leiden juist tot ziekte.

Als we om ons heen een gevoel van liefde weten te creëren, zorgen we het best voor onszelf en tegelijkertijd voor de mensen om ons heen, want ons energieveld beïnvloedt dat van hun.
Omdat er per minuut zo’n 48 miljoen nieuwe cellen worden ‘geboren’ in ons lichaam, en liefde ervoor zorgt dat die cellen gezond zullen zijn, is het de moeite waard om zo vaak mogelijk zo’n liefdevol energieveld om ons heen te scheppen. Als je bedenkt dat zieke cellen sterven en vervangen worden door nieuwe – die door een liefdevol veld wel gezond zullen zijn – kan dat je wellicht motiveren om voor meer liefdevolle gevoelens te gaan. 

Tijdens het beoefenen van Chi Neng Qigong proberen we mensen te leren zo’n veld te creëren, maar nog mooier is het als dat veel vaker is dan alleen maar tijdens een les. Hoewel het aantal cellen wat tijdens een les beïnvloed kan worden al gigantisch is. Maar bedenk dat elke keer als je een liefdevol gevoel oproept je 48 miljoen cellen (x het aantal minuten wat je het doet) op positieve manier beïnvloedt. 
Dat kan niet in één keer, want we zijn nu eenmaal gewend aan bepaalde patronen in ons leven en ons reageren. Maar door je bewust te zijn van het nut van positieve emoties tegenover negatieve emoties, kun je bewust zorgen voor een meer liefdevolle en meer positieve reactie op dingen.

Mindfulness speelt daarbij zeker een rol. Wees je bewust van het nu, van die prachtige kleuren van de bloemen, van de straks weer schitterende herfstkleuren, van de heerlijke smaak van je eten, van de uitnodigende reuk van je wijntje of biertje, van de inspanning van je partner voor het eten, van de zon op je huid, de heerlijke regen op de bladeren …..

Kortom: Wees (je) bewust. En wees dankbaar, liefdevol, positief, respectvol.
En gaandeweg ga je dat steeds meer doen en zorg je voor een goed energieveld om je heen, wat je niet alleen beschermt maar zelfs geneest, heelt. Niks soft gedoe, gewoon pure realiteit, puur bewust zijn van wat goed voor je is. 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn