chol

Wij worden geacht intelligente wezens te zijn, en dat vinden we maar al te vaak zelf ook van onszelf.
Toch is er een grote groep mensen die in de valkuil van de farmaceutische industrie is gelopen en steeds verder neigt mee te gaan in de strijd tegen een slim bedachte vijand, het cholesterol.
Is cholesterol een vijand? Nee, in tegendeel.  
We hebben cholesterol nodig voor onze weerstand, cholesterol is de bouwsteen van onze hormonen, ook het stresshormoon. Cholesterol hebben we nodig in de bescherming tegen kanker. Een lager cholesterol leidt tot meer kanker. Zo simpel is het.

Al bijna 20 jaar geleden werd in de medische bladen opgetekend dat het geven van cholesterolverlagers leidde tot meer doden door de medicatie dan er gered zouden worden aan hart- en vaatdoden.
Sedertdien zijn de ‘ideale’ cholesterolwaarden alleen maar verlaagd en is het aan steeds meer mensen voorgeschreven. Ook aan veel gezonde mensen, zogenaamd preventief.

Zo van we geven je iets wat de kans op hart- en vaatproblemen kleiner maakt, maar de kans op kanker wordt wel groter, en wellicht zal je conditie achteruitgaan, zal je spierpijnen krijgen, en zal uiteindelijk ook je hartspier minder sterk worden. Nee, zo eerlijk is de informatie niet. Tot niet zo heel lang geleden werd zelfs in alle toonaarden ontkend dat er bijwerkingen waren. Inmiddels weten we beter.

Bovendien, het hele verhaal rond cholesterol klopt niet. Als er problemen met de vaten ontstaan (of het hart) komt dat omdat we te veel producten eten die ontstekingsbevorderend zijn (zoals suikers, zoetstoffen, zuivel, vlees, bewerkt en geraffineerd voedsel, verkeerde vetten en olie) en te weinig die dat juist tegengaan en die ons beschermen (biologische groenten en fruit, bonen, zaden, noten, goede biologische olie).
Problemen met de vaten beginnen overigens door een tekort aan vitamine C waardoor de vaatwanden kunnen beschadigen. Cholesterol is de ‘Alabastine’ die de beschadiging dicht plamuurt. (de redder wordt dus eigenlijk neergeknuppeld).
Met voldoende vitamine C zouden er geen vaatproblemen zijn.

En die continue verlagingen van de ideale waarden zijn ook alleen maar om die pillen meer te verkopen. Na 35 jaar onderzoek (!) bleek dat onder de waarde 7 er niet meer problemen waren, en pas boven de 7,5 nam dat behoorlijk toe. Na is het advies al dik onder de 5, terwijl uit onderzoek blijkt dat juist richting de 4 de kans op kanker flink toeneemt.

Bovendien is een andere waarde, homocysteïne, veel nuttiger om te gebruiken als voorspellende waarde voor hart- en vaatproblemen. De mensen die dat vonden werden ontslagen, omdat het simpel te corrigeren is met vitamine B complex. En daar verdient de farmaceutische industrie niets aan! Maar tip dus: neem vitamine B complex en vitamine C als supplementen.

Maar hoe kunnen we nu op een natuurlijke manier zorgen dat het cholesterol niet te hoog wordt, en de verhouding tussen het zogenaamde ‘goede’ en ‘slechte’ cholesterol in orde is?

Om te beginnen zijn er een aantal kruiden die gunstig werken op het cholesterol en die je dus zo vaak mogelijk zou kunnen gebruiken: gember (ook gemberthee), fenegriek, kurkuma (in combinatie met peper nog veel krachtiger), korianderzaad, rauwe knoflook, en uien (liefst verschillende soorten).

Dan zijn er de groenten die bijna allemaal goed zijn, maar er springen er een paar uit, zoals: noten (macadamia, pecan, walnoot), artisjok, rabarber, spinazie, tomaten, broccoli, selderij, aubergine en bonen.

Ook bijna alle fruit is wel oké, maar vooral: rode bessen, blauwe bessen, avocado, grapfruit, appel (zo rood mogelijk).

Dranken: groene thee (3 koppen per dag), rode bietensap, verse sinaasappelsap, rode wijn (Merlot, Pinot Noire), rode druivensap.

Oliën: olijfolie (biologisch, en extra vierge) in dressing of sla, in koude gerechten. Kokosolie om mee te bakken. Beide verlagen het LDL (slechte) cholesterol. Overigens zijn zonnebloemolie, sojaolie, Becel, palmolie en raapolie slechte oliën voor onze gezondheid omdat ze omega 6 die we toch al teveel binnenkrijgen (en ontstekingen en dus ziekte bevorderen) bevatten. Verder is nog goed appel cider azijn, als dressing.

Volkorenproducten zijn vele malen beter dan de ontstekingsbevorderende witte geraffineerde producten. Dat geldt ook voor bruine rijst. Havermout (1/2-1 kop per dag) verlaagt het cholesterol en proef je in een smoothie met fruit niet (ik walg van havermout, maar heb het dagelijks in mijn smoothie). Ook Rode rijst (red yeast rice) verlaagt het cholesterol, maar alleen als er nog lova-statine in zit.

Tenslotte zijn er nog lijnzaad (verlaagt LDL) wat in yoghurt of smoothie kan bijvoorbeeld. Yoghurt zou ook voor het cholesterol nuttig kunnen zijn, maar verhoogt bij mannen de kans op prostaatkanker. Chocolade met 70% of meer cacao. (minder is eerder slecht). Chiazaad (kan ook in de smoothie, heeft goede vetten). En vette vis, 2x per week (zalm, sardine, haring, makreel).

Er is kortom voldoende voeding die goed is voor het cholesterol en opvallend genoeg is het dezelfde voeding die goed is voor onze gezondheid in het algemeen. En wat slecht is voor het cholesterol is slecht voor onze gezondheid in het algemeen.

Het zal wel geen toeval zijn…………

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn