De kracht van planten in de voeding: Kurkuma

Planten maken van nature stoffen aan om hen te beschermen tegen alle mogelijke bedreigingen. Vooral tegen ziekte, schimmels, infecties, e.d.

Vooral ook de kleuren die wij in groente en fruit zien, zijn vaak heel krachtige beschermende stoffen, die niet alleen de plant, maar ook ons beschermen.
Ik zal een aantal van die stoffen de revue laten passeren…

Om te beginnen is daar kurkuma, of geelwortel (ook: curcuma). Een prachtig kruid voor in de keuken. In combinatie met peper is het nog veel krachtiger, reden waarom ik het vaak in die combinatie gebruik. Bij de bereiding van vis, in de soep, in broccolipuree, etc.
Waarom is het zo goed?  (en ik noem niet eens alle redenen:)

  • Het is sterk ontstekingsremmend, en ontstekingsprocessen staan bij vrijwel alle chronische aandoeningen centraal, zoals o.a. bij hart- en vaatziekten, maar ook bij kanker en hersenaandoeningen.
  • Het is kankerremmend, en het bestanddeel curcumine blijkt zelfs kankercellen te kunnen doden en groei van andere kankercellen te stoppen. Bovendien zou het de stamcellen aanpakken, de wortel van de kankerprocessen.
  • Bij chronische pijnklachten werkt het pijnstillend
  • Het is goed voor de darmen en het spijsverteringsstelsel (door de ontstekings-remmende eigenschappen.
  • Het verhoogt de weerstand
  • Het verlaagt het cholesterol
  • Het is een natuurlijke ‘ontgifter’ voor je lever en beschermt daardoor de gezondheid van de lever.
  • Het vertraagt het ontstaan van diabetestype 2 (ook weer door de ontstekings-remmende eigenschappen)
  • Om dezelfde reden kan het hartaandoeningen voorkomen
  • Het werkt stimulerend op de neurotransmitters serotonine en dopamine, waardoor het depressieve klachten kan verlichten
  • Ook bij chronische vermoeidheid zou het helpen, doordat het de aanmaak van een belangrijke ontstekingsfactor remt.

Er zijn kortom vele redenen om kurkuma veel te gebruiken in de keuken, en mogelijk zelfs ook als supplement (maar dan wel een biologisch goed opneembare en zuivere vorm).
Ik noemde net al de broccolipuree, de soep en de visbereiding
{Bij visgourmet bijvoorbeeld de tilapia of pangasius kruiden met zout, peper, kurkuma (veel), kerrie en hot curry (de laatste 2 gering): je hebt een gele variant. Een rode variant kun je maken door te kruiden met zout, peper, kurkuma (iets minder), paprikapoeder (veel), cayennepeper(weinig) en chilipoeder (weinig). Bij beide kun je er nog wat groen kruiden en citroen aan toevoegen als je wilt. Je hebt behoorlijk gekruide en gezond gekruide vis}

Verder kun je een theelepel kurkuma mengen met een eetlepel kokosolie en door de smoothie doen. Of door olijfolie en over je salade of groenten. Aangezien in alle gerechten waar kerrie in zit een beetje kurkuma zit, kun je het daar altijd toevoegen.

Kurkuma is een van de vele prachtige producten die de plantenwereld voortbrengt.

Wordt vervolgd............

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn