groen

Veilig(er) voedsel

De vorige keer had ik het over vooral biologisch. Daar blijf ik overigens bij hoor, maar dit keer toch iets over het niet biologische…..

Om te beginnen is het verstandig zoveel mogelijk in Nederland geproduceerde groenten en fruit te kopen. Niet omdat ik zo’n patriot ben, maar omdat er in Nederland vergeleken met bijvoorbeeld Spanje, Griekenland, Marokko en Egypte relatief minder rommel wordt gebruikt. Soms ook pesticiden die in Nederland niet mogen.

(Laat ik eerst even mijn verbazing uitspreken te lezen dat van alle in de supermarkt geteste kroppen (niet biologische) sla maar liefst 98% bespoten was. Wel ‘binnen de wet’, maar toch…..)

Tot de meest bespoten soorten horen:

Aardbeien (kun je ook beter zelf kweken, je kunt biologisch aardbeienplantjes bestellen), aalbessen, aardappelen, andijvie, appels, druiven, grapefruit, kersen, komkommer, mandarijnen, paprika, pepers, peren, perzik, selderie, bleekselderij, sinaasappels, sla, spinazie, tomaten,  en wortels 

Minder bespoten worden:

Ananas, avocado, bloemkool, uien, courgette, broccoli, champignons, kiwi, mais, mango, meloen, pruimen, rode kool, witlof, witte kool, venkel, zwarte bessen, erwten, papaja, banaan, aubergine, cantaloupe, zoete aardappel, linzen, bonen

Voor als je toch kiest voor niet-biologisch (en soms moet ik ook wel omdat het op dat moment niet in de schappen ligt en ik niet zo flexibel ben om dan van plan te veranderen), heb je in elk geval wat aanwijzing voor wat je beter wel of niet kunt kopen.

En zoals je ziet kun je daar een goede maaltijd uit bereiden, zeker als je in plaats van aardappelen de zoete aardappel neemt.....
(heerlijk als gebakken schijfjes met peper, zout en rozemarijn)

Eet smakelijk! 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn