loop

Loop je gezond

Gewoon wandelen is een van de gezondste dingen die je kunt doen.

Al in de huisartsenpraktijk zag ik onderzoeken die aantoonden dat elke dag een half uur wandelen (niet slenteren, ook niet hardlopen) zorgde voor een lagere bloedruk en minder depressie. En ook bekend is dat het zorgt voor het makkelijker verlagen van je gewicht als dat nodig is.

Maar er is meer.

Nietzsche zei dat echt alle goede ideeën opkomen door wandelen.

Kierkegaard zei dat hij zich min of meer ‘in zijn beste gedachten had gelopen’.
Immanuel Kant liep elke dag zo consistent dat zijn buren de klok erop gelijk konden zetten.

Ook Charles Darwin liep bijna 40 jaar op schema eenzelfde pad. Het werd bekend als de zandloop, maar hij zag het zelf liever als zijn denk-pad.

En nog wat verder terug in de tijd hebben we Aristoteles die met zijn volgers heel veel liep en filosofeerde.

Wetenschappelijk is bewezen dat lopen heel krachtig is om de creativiteit te vergroten.
Vergeet alleen niet dat al die mensen waarvan de naam zo bekend werd liepen ZONDER smartphone.

Los van het feit dat wandelen de creativiteit vergroot, is het ook heel erg goed voor het lichaam. Ik noemde al de bloeddruk, het gewicht en de stemming.

Maar zeker met een stevige pas is lopen ook heel goed voor het hele bewegingsstelsel, en voor de conditie. 
Het is lang niet zo belastend als hardlopen, maar als het goed is bewegen we wel bijna het hele lichaam. Laat de armen lekker meebewegen in de kruisloop, dus tegelijk het linker been en de rechter arm naar voren en dan de linker arm en het rechter been. 
Dat zorgt dan ook nog voor een betere verdeling van de energie in het lichaam

Lopen in de natuur is uiteraard het allerbeste. Lekker in de duinen, of in het bos, over het strand, of desnoods tussen de weilanden.

Het zou heel goed zijn om er een gewoonte van te maken dagelijks 30 minuten te wandelen. Net als de mensen bovengenoemd zou je een vaste tijd kunnen nemen, de klok erop gelijk kunnen zetten.

Ideaal is het om (uit bed?) 10-15 minuten te mediteren en daarna een stuk te gaan lopen. De meditatie werkt na, en je begint de dag perfect. Desnoods sta je er eerder voor op (en ga je er iets eerder voor naar bed).

Op die manier doet het nog veel meer goed. 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn