teacher

Effectief Qigong beoefenen, een paar geheimpjes.

De eerste is misschien wel : ga met je aandacht in het universum, of zoals Chunyi Lin het noemt: de leegte. Het is door bewust naar het universum/de leegte te gaan, waardoor onze gedachten afnemen en de gevoelsmatige verbinding met ons lichaam vervaagt. Met de aandacht naar ver weg gaan is een staat van pure energie waarbij we één zijn met het universum.

Als we slapen, voelen we ons ontspannen en vreedzaam (meestal toch). Tijdens de slaap brengen we ons lichaam en onze geest ook naar de leegte. Gedurende slaap en diepe ontspanning doen we dat automatisch. De meeste van onze dagelijks energieblokkades worden op die manier opgelost. Hoe verder je de leegte in gaat, hoe verder je met je aandacht in het universum bent, hoe sneller je zult genezen.

Het tweede is: houd het eenvoudig. Het meest krachtige is meestal het eenvoudigst. Oude leraren vertellen dat, maar het is ook wat ik tot nu toe in mijn leven heb geleerd. De echte oplossingen zijn meestal het eenvoudigst, soms zo eenvoudig dat je er overheen kijkt of het niet gelooft. Qigong is ook erg eenvoudig in zijn vorm. Een voorbeeld: door de vingers te openen van de hand, openen we direct de energiebanen in de armen. Door de voeten op en neer te bewegen openen we de meridianen in de voeten……..

De derde: Gebruik je bewustzijn: als we de qigong oefeningen doen, gebruiken we het gevoel van het lichaam om de Qi te voelen bewegen. Hoe we onze mind gebruiken, beïnvloedt de Qi stroom. Positieve gedachten helpen hierbij. Negatieve gedachten ontmoedigen je, blokkeren energie en creëren ziekte. Mentale kracht is sterker dan lichamelijke kracht!

En toch ook de vierde: De houding van het lichaam. We kunnen door een verkeerde houding de Qi stroom blokkeren in het lichaam. Een te holle rug bijvoorbeeld, en datzelfde geldt voor een te holle nek. Of een nek die teveel gebogen is omdat we teveel met het hoofd naar beneden lopen. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat mensen die depressief lopen te zijn (hoofd neer, kleine stapjes, ingezakte houding, armen tegen het lichaam) op diverse plekken hun energiestroom blokkeren. Het is goed om de onderrug recht te hebben (iets naar achteren voor het gevoel), net als de hals (door de kruin hoog en de kin iets in), om ruimte onder de oksels te hebben, de navel iets in te trekken, de kruin gericht naar de blauwe lucht boven ons, en als je loopt stevige stappen te maken.

Alles bij elkaar een aantal dingen die maken dat we de Qigong effectief doen en er het meeste profijt uit halen.

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn