alfa

Alfa 2

In onze hersenen zijn twee centra die vooral belangrijk zijn als het gaat om ons dagelijks functioneren.

Als we gelukkig en blij willen zijn, innerlijke rust willen, creatief willen zijn, productief willen zijn, vernieuwend willen zijn, vertrouwen willen hebben, motivatie willen, wilskracht en doorzettingsvermogen willen, goed willen zijn in beslissingen nemen en een goed vermogen willen lief te hebben en het ook te ontvangen, moeten we er voor zorgen dat het ene centrum minder overheerst en het andere krachtiger wordt.

Het centrum wat vandaag de dag steeds meer overheersend is en negatieve invloed heeft op ons functioneren, is het limbisch systeem. Dit is een oud deel van de hersenen wat zich van oudsher bezighoudt met ons lijfsbehoud. Met vechten en vluchten als reactie op wat er gebeurt.
Het limbisch systeem zorgt ervoor dat er cortisol in het lichaam komt, en de suikerspiegel wordt verhoogd om actie te kunnen ondernemen. Bovendien wordt er bloed aan de hersenen onttrokken en naar de ledematen vervoert. De dopaminespiegel gaat omhoog. De hippocampus (geheugen) krimpt. We ervaren onplezierige emoties als angst, zorgen, boosheid, e.d.

Was het bij onze voorouders zo dat deze reactie er was bij reëel gevaar, bij de nadering van een sabeltandtijger bijvoorbeeld, tegenwoordig hebben wij zo’n zelfde reactie bij kleine dingen die weinig met echt gevaar te maken hebben. Zoals wanneer er een krasje op de auto zit, of we onze sleutels of portemonnee even kwijt zijn, of als er iemand voordringt, of we een onenigheid hebben met iemand, of als we dreigen te laat te komen op een afspraak, of als we een deadline hebben op ons werk, of zelfs als we horen dat we een WhatsApp-je hebben en niet op ons schermpje kunnen kijken….

Kortom de hele dag door zijn er wel kleinere of grotere stimuli die zorgen dat het Limbisch systeem geactiveerd wordt. De gevolgen zijn o.a. een afname van alfagolven, maar bovenal emoties als boosheid en angst, verwarring, slechter beslissingen nemen (of slechte beslissingen omdat dit systeem geen consequenties ‘ziet’ van het gedrag; we willen wat, en wel nu, en het ‘kan ons niet schelen’ wat het gevolg is), leerproblemen, slechtere concentratie, gebrek aan vertrouwen en motivatie, het zich slecht houden aan plannen of voornemens.

Het zal iedereen bekend voorkomen. Of bij jezelf of bij mensen om je heen.
De tegenpool van dit Limbisch Systeem is de PreFrontale Cortex, wat zorgt voor rationele gedachten, analyse, creativiteit, planning, impulscontrole, wilskracht en het vermogen blij en dankbaar te zijn met iets wat we nog gaan bereiken.

Dit deel zorgt – als het niet wordt overvleugeld door het L.S. – voor betere prestaties, beter sociaal functioneren, minder snel afgeleid zijn, grotere veerkracht, meer (zelf) vertrouwen, beter aanpassingsvermogen, minder verslavingsgedrag en het beter navolgen van doelen en voornemens.

Wat kunnen we doen om het L.S. te dimmen en de PFC te versterken?

We kunnen qua dieet of supplementen zorgen voor meer omega-3-vetzuren (supplement, zalm, haring, makreel, ansjovis), goede vetten (kokosolie, EV olijfolie, avocado, grasboter, lijnzaad, chiazaad).
We kunnen de ademhaling langzamer en dieper laten zijn
We kunnen zorgen voor minstens 8 uur slaap
We kunnen zorgen voor meer beweging en oefeningen
We kunnen (misschien) zorgen voor het vermijden van stress

Maar het allerbeste werkt meditatie.

En dus is ook hier Chi Neng Qigong weer een prima optie, vanwege de combinatie van meditatie, beweging (oefening) en mindfulness. Bovendien is er aandacht voor krachtige positieve emoties als vreedzaamheid, dankbaarheid, liefde en respect.

Het zorgt voor meer alfagolven, voor kalmering van het Limbisch Systeem en versterking van de PreFrontale Cortex. Het zorgt voor beter en meer ontspannen functioneren. Voor meer gevoel van geluk en innerlijke rust.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn