Blog Qigong

ed in duinen

Een blog speciaal over Qigong......

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ervaring

Dit keer iets over mij praktijkervaringen met de Chi Neng® Qigong. Mijn hernieuwde kennismaking ermee destijds.

Het was enige jaren na mijn fietsongeluk, en ik probeerde nog krampachtig toch te werken. Dat was én omdat ik zelf wilde geloven dat ik weer zou herstellen én omdat de verzekering vond dat ik meer zou kunnen werken dan ik deed. Je zou kunnen zeggen dat ik minder uitkering kreeg dan waar ik echt recht op had en ik moest dus wel proberen in elk geval zoveel te blijven werken als ik deed. Ik moest de hypotheek betalen en mijn gezin te eten geven.

Ik was al een poosje ervoor begonnen met de CNQ bewegingen te maken, als een soort fysiotherapie, om mijn linker pols en schouder wat meer 'los' te krijgen. Het maakte me - realiseerde ik me - ook iets kalmer van binnen. Verder vermeed ik drukte of gezelschappen, want het was alsof mijn energie in gezelschappen binnen no time verdwenen was. En bijtanken duurde dan soms dagen.

Toen kwam Hanneke thuis met een folder van het Chi Neng instituut; ze hadden een workshop op Mallorca. Dus vliegen in een bak met mensen, daar tussen een gezelschap mensen zitten waarmee je geacht wordt te communiceren, en lichamelijk werk terwijl ik nu na een consult op de bank in slaap viel. Hanneke wist dus al wat ik ging zeggen.........maar ik zei 'ja'. Puur op gevoel. Het was in een klooster (dus toch een vorm van rust) in de bergen (dus niet in een plaats), en het was Chi Neng Qigong, waarvan ik inmiddels een goed gevoel had. En, last but not least, ik kon er even uit. Uit dat kooitje waarin ik gevangen zat (dit laatste realiseer ik me overigens pas nu ik het schrijf).

Dus wij naar Mallorca. Het vliegveld was met mijn energie natuurlijk vreselijk, maar de mensen die ik ontmoette waren erg hartelijk en warm. Vanaf de eerste dag werden er oefeningen gedaan. Elke ochtend begon met een ' Lift Chi Up, Pour Chi Down' ,de basisoefening, met daarin een '3 Centers Merge' (staande meditatie). Een oefening van een uur, waarbij de armen behoorlijk lang omhoog moesten worden gehouden. En natuurlijk probeerde ik mijn armen omhoog te houden en niet naar beneden te doen, ik wilde me niet laten kennen. Gevolg? Enorme tintelingen in mijn handen en vingers plus een gevoel dat mijn armen er zo ongeveer af dreigden te vallen. Toch hield ik vol, met een dubbel gevoel. Immers, was dit nu goed of juist niet? Ik begreep dat het de Qi was die ik voelde, het zou wel.

Na een paar dagen verdween dit gevoel en kon ik de oefeningen gewoon blijven doen zonder die problemen. Er was iets in mijn Qi veranderd, of beter: de Qi in mijn lichaam was kennelijk veranderd. Ik voelde me sterker, krachtiger. De altijd aanwezige pijnen waren er nog, maar het leek anders. Minder? Nee, niet minder, anders. Alsof het beter te handelen was, alsof het bijna oké was. Zoiets.

In de middag werd er telkens een stukje van level 2 gedaan, de 'Body & Mind' oefening. Ook dat was verrassend. Ik kende die oefening niet, en het waren veel meer bewegingen met het hele lichaam, stukje voor stukje. Ik voelde me een stijve hark, maar als ik om me heen keek waren er mensen die nog meer 'harkgehalte' hadden, dat stelde me weer gerust. En anderen die veel leniger waren, dat gaf een vooruitzicht.

Wat ik ook ervoer die eerste fase dat ik écht Chi Neng ging doen - want ik leerde hier op Mallorca van Patricia een veel vollediger vorm van CNQ, met de juiste staat, met het gebruik van de geest - was dat stukjes lichaam waar ik voorheen pijn ervoer maar die nu weggezakt was, weer pijn gingen doen. Zo van 'shit, die ouwe pijn komt weer terug, vind ik dat leuk?'. Vanuit de homeopathie weet ik dat oude klachten soms weer terugkomen en dat dat een teken van genezen is. Je bent aan het pellen, ontwinden, ontdekken.

Vanuit de CNQ wordt het anders verklaard, maar blijkt het ook oké te zijn. Om te overleven probeert ons 'systeem' een stukje van het lichaam min of meer te negeren, de pijn te negeren bijvoorbeeld, omdat het niet herstelt. En als je die pijn niet meer zo ervaart, gewaar bent, is het leven een stukje beter uit te houden. Maar van herstel is geen sprake. Als je nu CNQ gaat doen, gaat de Qi, de levensenergie, weer beter stromen en komt dus ook meer in dat 'afgesloten' gebied. Vandaar de toename van de 'oude' pijn. De Qi gaat daar aan het werk en zorgt dat de genezing in gang wordt gezet. Bij de lange weekenden zagen we mensen die enorm misselijk werden of aan de schijterij gingen, allemaal (schoonmaak) reacties van de Qi die verandert.
Als je CNQ doet, werk je toe naar evenwicht. Als de Yin en Yang in je hele lichaam in balans zijn, ben je gezond en krachtig. Daar werk je naar toe. Evenzo werk je toe naar een balans tussen in je tastbare lichaam zitten en je contact met het universum. Tijdens de oefening leer je één te zijn met het universum (er min of meer in op te lossen) en toch volledig je gewaar te zijn van je fysieke lichaam, je tastbare lichaam. Je leert dat je altijd (ook) met je twee benen op de grond staat. Voor sommige mensen - die om welke reden dan ook neigen hun lichaam te willen ontvluchten - is ook dat even wennen. Zo is ook CNQ dus een soort van zoektocht, een zoektocht naar beter. Beter op alle terreinen.

Balans op alle gebieden, lichamelijk, emotioneel en mentaal. En goed voor klachten op alle gebieden. Maar je moet er dus wel iets voor doen. Je moet oefenen, je de oefeningen eigen maken. En niet bij de eerste de beste gewaarwording die je niet begrijpt stoppen....want juist dat wat we niet begrijpen is vaak wat ons aan het helpen is.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

alfa

Alfa 2

In onze hersenen zijn twee centra die vooral belangrijk zijn als het gaat om ons dagelijks functioneren.

Als we gelukkig en blij willen zijn, innerlijke rust willen, creatief willen zijn, productief willen zijn, vernieuwend willen zijn, vertrouwen willen hebben, motivatie willen, wilskracht en doorzettingsvermogen willen, goed willen zijn in beslissingen nemen en een goed vermogen willen lief te hebben en het ook te ontvangen, moeten we er voor zorgen dat het ene centrum minder overheerst en het andere krachtiger wordt.

Het centrum wat vandaag de dag steeds meer overheersend is en negatieve invloed heeft op ons functioneren, is het limbisch systeem. Dit is een oud deel van de hersenen wat zich van oudsher bezighoudt met ons lijfsbehoud. Met vechten en vluchten als reactie op wat er gebeurt.
Het limbisch systeem zorgt ervoor dat er cortisol in het lichaam komt, en de suikerspiegel wordt verhoogd om actie te kunnen ondernemen. Bovendien wordt er bloed aan de hersenen onttrokken en naar de ledematen vervoert. De dopaminespiegel gaat omhoog. De hippocampus (geheugen) krimpt. We ervaren onplezierige emoties als angst, zorgen, boosheid, e.d.

Was het bij onze voorouders zo dat deze reactie er was bij reëel gevaar, bij de nadering van een sabeltandtijger bijvoorbeeld, tegenwoordig hebben wij zo’n zelfde reactie bij kleine dingen die weinig met echt gevaar te maken hebben. Zoals wanneer er een krasje op de auto zit, of we onze sleutels of portemonnee even kwijt zijn, of als er iemand voordringt, of we een onenigheid hebben met iemand, of als we dreigen te laat te komen op een afspraak, of als we een deadline hebben op ons werk, of zelfs als we horen dat we een WhatsApp-je hebben en niet op ons schermpje kunnen kijken….

Kortom de hele dag door zijn er wel kleinere of grotere stimuli die zorgen dat het Limbisch systeem geactiveerd wordt. De gevolgen zijn o.a. een afname van alfagolven, maar bovenal emoties als boosheid en angst, verwarring, slechter beslissingen nemen (of slechte beslissingen omdat dit systeem geen consequenties ‘ziet’ van het gedrag; we willen wat, en wel nu, en het ‘kan ons niet schelen’ wat het gevolg is), leerproblemen, slechtere concentratie, gebrek aan vertrouwen en motivatie, het zich slecht houden aan plannen of voornemens.

Het zal iedereen bekend voorkomen. Of bij jezelf of bij mensen om je heen.
De tegenpool van dit Limbisch Systeem is de PreFrontale Cortex, wat zorgt voor rationele gedachten, analyse, creativiteit, planning, impulscontrole, wilskracht en het vermogen blij en dankbaar te zijn met iets wat we nog gaan bereiken.

Dit deel zorgt – als het niet wordt overvleugeld door het L.S. – voor betere prestaties, beter sociaal functioneren, minder snel afgeleid zijn, grotere veerkracht, meer (zelf) vertrouwen, beter aanpassingsvermogen, minder verslavingsgedrag en het beter navolgen van doelen en voornemens.

Wat kunnen we doen om het L.S. te dimmen en de PFC te versterken?

We kunnen qua dieet of supplementen zorgen voor meer omega-3-vetzuren (supplement, zalm, haring, makreel, ansjovis), goede vetten (kokosolie, EV olijfolie, avocado, grasboter, lijnzaad, chiazaad).
We kunnen de ademhaling langzamer en dieper laten zijn
We kunnen zorgen voor minstens 8 uur slaap
We kunnen zorgen voor meer beweging en oefeningen
We kunnen (misschien) zorgen voor het vermijden van stress

Maar het allerbeste werkt meditatie.

En dus is ook hier Chi Neng Qigong weer een prima optie, vanwege de combinatie van meditatie, beweging (oefening) en mindfulness. Bovendien is er aandacht voor krachtige positieve emoties als vreedzaamheid, dankbaarheid, liefde en respect.

Het zorgt voor meer alfagolven, voor kalmering van het Limbisch Systeem en versterking van de PreFrontale Cortex. Het zorgt voor beter en meer ontspannen functioneren. Voor meer gevoel van geluk en innerlijke rust.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

stilte

In de stilte van het leven, in de stilte van onze gedachten, in de stilte van ons handelen, volgt de ontmoeting met het hart.

De drukte van het leven, van onze maatschappij, van al onze verplichtingen, van alle informatie, van al het praten, maakt dat we het contact met het hart, met ons diepste binnenste verliezen.

Ons hart, onze essentie, God, onze verbinding met de bron, hoe je het ook noemen wil. Het is onze verbinding met het leven, met de creativiteit, met ons diepste zijn.

Het is ook de verbinding met onze blauwdruk, hoe we zouden moeten zijn.

Het maakt dat we - niet gestoord door allerlei ruis en herrie - kunnen zijn zoals we horen te zijn, kunnen worden zoals we zouden moeten zijn.

Het maakt dat we kunnen helen, kunnen herstellen, kunnen recupereren, kunnen terugkeren naar wie we zijn.

Die stilte kunnen we creëren op diverse manieren, maar Chi Neng Qigong is er één van.

Chi Neng Qigong zorgt ervoor dat we niet alleen die helende stilte ervaren, maar tegelijkertijd onze meridianen aan het werk zetten en de Qi helend laten werken.

Stilte en beweging in stilte. Met de ogen toe.

Louterende stilte.

Helende stilte.

Leidend tot een stabiele geest en een gezond lichaam.

Leve de stilte.

Leve de CNQ.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

alfa

Alfa

Hoewel we het daar in de Chi Neng Qigong eigenlijk nooit over hebben, is een van de krachtige dingen die we doen het opheffen van de vermindering van de periodes dat de alfa-hersengolven overheersen.

Alfagolven zijn geassocieerd met de ontspannen maar alerte staat, met positief denken, met probleemoplossend denken, met betere stemming, met nieuwe dingen leren, met verminderde stress, met creativiteit, met motivatie, met inspiratie en met een brug tussen bewuste en onbewuste.

Maar die alfagolven worden steeds vaker geblokkeerd door negatieve stimuli (zoals bijvoorbeeld de media). Chronische stress, angst, PTSS, onopgeloste trauma’s en het gevoel overweldigd te zijn werken desastreus voor de alfagolven.

Het gevolg?:
 
er is irritatie of frustratie bij kleine dingetjes
het hoofd is minder helder
het is moeilijker nieuwe dingen te leren
beslissingen zijn moeilijker te maken
iets wordt sneller als stressvol ervaren
eenvoudige taken zijn snel te veel
er is een irrationele negativiteit
het vermogen problemen op te lossen is verminderd
er kan plotselinge extreme vermoeidheid zijn
het in slaap vallen en ontwaken kunnen moeilijker zijn
er is sneller en meer angst
er worden dingen gezegd waar we later spijt van hebben
er is neiging tot zelfmedicatie met drugs en/of alcohol

Wat kunnen we daaraan doen?

*Om te beginnen negatieve stimuli en boodschappen beperken. Uitbannen zal niet lukken, maar beperk het bekijken en lezen van de media, van nieuwsuitzendingen, van spannende films, etc. Het effect van deze negatieve stimuli wordt sterk onderschat! (en werkt als een sluipmoordenaar op de alfagolven en ontspanning).
*Vergroot daarnaast de blootstelling aan positieve zaken en zorg dat je vaker (glim)lacht.  
*Haal de oorzaak weg van de chronische stresssituatie. Zoek hulp daarvoor.
*Wees zo vaak mogelijk mindful (wees in het moment, wees je bewust van wie je bent, waar je bent, wat je doet)
*Zorg dat je overwegend vriendelijk bent en focus je op dankbaarheid, ook om kleine dingen – tel je zegeningen.
*En last but not least: zorg voor een dagelijkse dosis meditatie.

En daarvoor is (Chi Neng) Qigong uitermate geschikt, omdat het niet alleen meditatie in beweging is, maar bovendien een oefening in mindfulness. Bovendien zorgen we tegelijkertijd voor beweging en meer soepelheid van het lichaam. En als we de Qigong goed doen, combineren we die met een gevoel van dankbaarheid en liefde.
Kortom, alle ingrediënten om onze alfagolven terug te brengen in de hersenen.

Zodat we weer meer geluk en tevredenheid ervaren en gezonder functioneren.

(Overigens – ik kom daar de volgende blog op terug – is er ook een directe relatie tussen twee hersencentra en de alfagolven…….)

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

teacher

Effectief Qigong beoefenen, een paar geheimpjes.

De eerste is misschien wel : ga met je aandacht in het universum, of zoals Chunyi Lin het noemt: de leegte. Het is door bewust naar het universum/de leegte te gaan, waardoor onze gedachten afnemen en de gevoelsmatige verbinding met ons lichaam vervaagt. Met de aandacht naar ver weg gaan is een staat van pure energie waarbij we één zijn met het universum.

Als we slapen, voelen we ons ontspannen en vreedzaam (meestal toch). Tijdens de slaap brengen we ons lichaam en onze geest ook naar de leegte. Gedurende slaap en diepe ontspanning doen we dat automatisch. De meeste van onze dagelijks energieblokkades worden op die manier opgelost. Hoe verder je de leegte in gaat, hoe verder je met je aandacht in het universum bent, hoe sneller je zult genezen.

Het tweede is: houd het eenvoudig. Het meest krachtige is meestal het eenvoudigst. Oude leraren vertellen dat, maar het is ook wat ik tot nu toe in mijn leven heb geleerd. De echte oplossingen zijn meestal het eenvoudigst, soms zo eenvoudig dat je er overheen kijkt of het niet gelooft. Qigong is ook erg eenvoudig in zijn vorm. Een voorbeeld: door de vingers te openen van de hand, openen we direct de energiebanen in de armen. Door de voeten op en neer te bewegen openen we de meridianen in de voeten……..

De derde: Gebruik je bewustzijn: als we de qigong oefeningen doen, gebruiken we het gevoel van het lichaam om de Qi te voelen bewegen. Hoe we onze mind gebruiken, beïnvloedt de Qi stroom. Positieve gedachten helpen hierbij. Negatieve gedachten ontmoedigen je, blokkeren energie en creëren ziekte. Mentale kracht is sterker dan lichamelijke kracht!

En toch ook de vierde: De houding van het lichaam. We kunnen door een verkeerde houding de Qi stroom blokkeren in het lichaam. Een te holle rug bijvoorbeeld, en datzelfde geldt voor een te holle nek. Of een nek die teveel gebogen is omdat we teveel met het hoofd naar beneden lopen. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat mensen die depressief lopen te zijn (hoofd neer, kleine stapjes, ingezakte houding, armen tegen het lichaam) op diverse plekken hun energiestroom blokkeren. Het is goed om de onderrug recht te hebben (iets naar achteren voor het gevoel), net als de hals (door de kruin hoog en de kin iets in), om ruimte onder de oksels te hebben, de navel iets in te trekken, de kruin gericht naar de blauwe lucht boven ons, en als je loopt stevige stappen te maken.

Alles bij elkaar een aantal dingen die maken dat we de Qigong effectief doen en er het meeste profijt uit halen.

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn