Ik kan me er best wel aan ergeren, al die reclame overal. 

Ik had me geabonneerd op Discovery+ omdat ik daar de 4 grand slams (tennis) en de belangrijke wielerwedstrijden kon bekijken zonder die ergerlijke reclame op de meest onmogelijke momenten.

Want als ik naar Eurosport kijk, heb ik soms het gevoel dat ik meer reclame zit te kijken dan sport. Bovendien is het geluid tijdens de reclame altijd harder, ook irritant. Ik wil gewoon sport kijken, niet geprogrammeerd worden met reclames. 

Maar nu is Discovery+ gestopt met de sport en is het overgegaan naar HBO Max. Daartoe moet je een abonnement nemen op HBO Max (met ladingen series en films waar ik geen behoefte aan heb) en daarnaast een sportabonnement. Alleen sport is niet mogelijk. En rond die sport is er weer wel reclame…… 

Maar goed, ik wil ermee aangeven dat op steeds meer plaatsen en op steeds meer manieren we worden ondergedompeld in reclame. 

En ik begrijp het niet helemaal (of misschien juist wel). Immers, wij betalen al die reclame zelf via de producten die we kopen. Alle tijdschriften staan vol met reclames (ook zonder dat we ons dat bewust zijn, de ruimte is bijvoorbeeld gekocht en gevuld met een artikel waarin een product wordt aangeprezen), op radio en televisie zitten al die verschillende zenders ook vol met reclame, én alle kranten staan vol met reclame.

Dat moet allemaal betaald worden. En verwerkt in de prijzen van de producten die we kopen. Hoeveel zouden al die producten maar behoeven te kosten zonder die reclames? 

Bedenk bovendien dat al die kranten, tijdschriften en zelfs zenders niet zonder die reclames zouden kunnen bestaan. In grote mate zien we dat de firma’s die reclame maken ook de zeggenschap over de media verkrijgen. Kijk maar naar BigPharma.

Je zou kunnen zeggen dat de producten ons via de reclames door de strot worden geduwd en dat we daar zelf dik voor betalen. Dat lijkt overdreven als ik het zo zeg, maar het is wel degelijk zo.

Reclames zitten op momenten dat we er niet zo bewust mee bezig zijn. We zitten naar een serie of een show te kijken, of naar sport dus. Af lezen de krant. Net als de artsenbezoeker bij de arts is zo’n reclame een moment van rust, van ontspanning, van even niet alert (hoeven) zijn. Onze kritische filters zijn uitgeschakeld. En alle gespuide onzin komt binnen. Direct in onze mind. 

En door de eindeloze hoeveelheid aan herhalingen van die reclames, prenten ze zich in onze hersenen in. En onbewust daarvan lopen we een winkel in, of struinen we op internet, om iets te kopen. Daar kiezen we voor een merk wat ‘vertrouwd’ of ‘bekend’ is. En die laatste termen zijn door alle reclames beïnvloed. 

Kijk eens langs het voetbalveld tijdens een wedstrijd op TV. Lichtreclames met bewegende beelden om je aandacht te trekken. Niet bewust, nee onbewust. Terwijl we zitten te kijken dringen die beelden onze hersenen binnen, terwijl denken alleen op de bal te letten. Tegenwoordig ook nog digitaal gecreëerd, zoals die reclames naast het doel die er in werkelijkheid niet zijn. 

Reclames willen opvallen. Hoe maakt niet uit. Ze kunnen grappig zijn, ergerlijk zijn, kinderlijk, storend, etc., als ze maar opvallen. Want dan dringen ze door, dan vallen ze op, dan zien we ze. Al dan niet bewust.

Als je niet wilt dat reclames je beïnvloeden, moet je ze vermijden of je heel bewust zijn van de aanwezigheid ervan. En van wat ze proberen met je te doen: in je mind doordringen. 

Datzelfde geldt overigens voor de media als het om ‘nieuws’ gaat. Sinds een jaar of vijf – sinds het begin van ‘corona’ – nemen de nieuwszenders het niet zo nauw met de waarheid. Of liever gezegd: de waarheid wordt voortdurend geweld aangedaan.  Eigenlijk wordt er aan de lopende band gelogen en bedrogen. Maar dat weet je alleen als je jezelf breder informeert.

Anders denk je dat ze de waarheid vertellen. Dan denk je dat er echt een klimaatcrisis is, dat de oversterfte niet komt van de prikken, dat CO2 echt slecht is, dat windmolens nuttig zijn, dat je echt een elektrische auto moet kopen en dat dat duurzaam is, ect. Dat de miljarden die ze van ons (onze kinderen!) ‘stelen’ nuttig worden besteed. 

Door naar dat nieuws te kijken gebeurt er precies hetzelfde als met de reclames: je laat het in je brein gieten en denkt dat het de waarheid is. En gaat je zodanig gedragen. Je koopt de producten van de reclames en gedraagt je naar de ‘waarheid’ van het nieuws. 

En dat werkt nog beter als de factor ‘deugen’ wordt toegevoegd. Je ‘deugt’ alleen als je meedoet, als je doet wat de overheid wil, als je doet wat de meesten doen.

Zo heeft het overgrote deel van de bevolking zich laten inspuiten met wat nu blijkt puur gif te zijn geweest. “Je doet het voor een ander’. Een moedwillig kwaadaardig gemaakt virus wat op ons werd losgelaten, gemengd met paniekzaaierij, nepnieuws en onzinnige maatregelen. Als ‘noodzakelijk’ bestempeld door een stel figuren met dubbele agenda’s en eigen belang.

En vervolgens een gentherapie verkocht als ‘vaccin’. Gevolg: miljoenen doden en al jaren oversterfte. Terwijl door de corona zelf er niet echt oversterfte was. 
Oversterfte nu vooral bij gevaccineerden en opvallend op jongere leeftijden. Zoals 35% oversterfte bij 10-20-jarigen! 

Nu gaat het even niet daarom, maar om de invloed van herhaling van reclames of leugens. Vaak genoeg herhaald wordt het als waarheid ‘herkend’. Soms is dat onschuldig zoals bij een schoenmerk, maar soms ook levensgevaarlijk, zoals bij de zogenaamde vaccins. 

Hoe kun je je daarvoor wapenen? Door meer bewust te zijn. Door te beseffen wat reclames met je doen, door te beseffen wat nieuwsuitzendingen met je doen. Je bent niet iemand die de hele tijd heel bewust en kritisch luistert, in tegendeel. ….Nieuwsuitzendingen zorgen bijvoorbeeld voor angst, voor stress, voor boosheid, voor verdeeldheid, etc. 

Uiteraard zit er een bedoeling achter de eenzijdig nieuwsverslaggeving. 

Hoe meer we ons angstig en gespannen voelen, hoe minder we kritisch kunnen denken en hoe meer we klakkeloos meegaan met het verhaal wat men wil dat we geloven. Als je je breder informeert (bijvoorbeeld via kritische sociaal mediakanalen), blijkt dat die verhalen niet kloppen. En enerzijds kan dat vervelend zijn (want wat is er dan wel waar?), maar anderzijds bevrijdt het. Het maakt dat we uit die gevangenschap van angst en bedreiging geraken. 

Voor reclames kun je je afschermen door ze uit te zetten of het geluid te dimmen, door je bewust te zijn van de reclames bij sport of in tijdschriften/kranten. 
Datzelfde geldt voor het nieuws. Je hoeft er niet naar te kijken. En je kunt ervoor kiezen om elders informatie over de wereld te zoeken. 

En ja, het is vervelend als de overheid er niet blijkt te zijn voor jou. Maar het is niet anders. Er komt een moment dat het omkeert, maar zover is het nog niet (in elk geval niet hier in Europa, in Amerika lijkt die verandering in wording). Laten we vooral lief voor elkaar blijven en elkaar als mens blijven waarderen en zien. En de wereld mooi kleuren. 

Zorg dat je mind niet wordt overspoeld met informatie die niets toevoegt aan je energie en gezondheid. Mijd dus reclames en (regulier) nieuws. Informeer jezelf met minder eenzijdig nieuws en wees vooral bezig met positieve ontwikkelingen (en die zijn er zeker!), met dingen die je voeden, die je energie geven, waar je gelukkig en blij van wordt. 

In licht, liefde en dankbaarheid,
Ed


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website is gemaakt door Mijndomein